יום ראשון, 16 באוגוסט 2015

שני תרגילים באמעות תעודות היסטוריות



לזכרו של שלום סימרניצקי.
ב- 16 במרץ 2009 התקיימה לוויה מוזרה ושמחה (כפי שאמר מוקי צור) בבית הקברות של קבוצת כינרת. שם נטמנו שרידיו של שלום סימרניצקי, נער בן 17 שטבע בחוף הים ביפו, ימים ספורים אחרי עלייתו לארץ ב- 15 באוגוסט 1920. אחרי טביעתו שלום  נקבר על ידי חבריו החלוצים בבית הקברות בתל אביב, ברחוב טרומפלדור. חלפו 89 שנים וחזר הנער אל חיק חבריו של "הקבוצה הווילנאית" הקבורים אף הם ליד אגם הכינרת.

כל פעם שאני עוסק בסוגיה של לימוד היסטוריה באמצעות תעודות, זוכה הנער סימרניצקי לתחייה מחדש באמצעות הסיפור הזה. מבלי לגלות מה שאתם קראתם ויודעים כרגע, אני מחלק לתלמידים צילומים של המסמכים האישיים של הנער שהשגתי בנדיבותה של הגב' נורית בן הגיא ומטיל על התלמידים את המטלה לשחזר ולבנות את הסיפור. העבודה היא מאתגרת ולא קשה. כמו סיפור בלשי לא פטור, התלמידים צריכים לאסוף את פיסות המידע הפזורות ולחברם.

התרגיל הזה מדגים עבודה עם מסמכים בכיתה וכיצד ניתן לגרום שתלמידים יהיו מעורבים בתהליך קצר של עבודת החקירה, בדומה לעבודת ההיסטוריון. תחשבו לרגע על תרגיל שהייתם עושים בכיתה באמצעות תעודות ומסמכים המעידים על אירוע היסטורי שלא ידענו עליו: כיבוש הבסטיליה, מלחמת העצמאות של יוון או דמותו של הורדוס מלך. על התלמידים להרכיב את הפאזל ההיסטורי המפוזר וכך הכיתה הופכת לסדנת ההיסטוריון.

תרגיל היכרות באמצעות תעודות.

תרגיל דומה לקודם אני עושה בתחילת שנת הלימודים ובמסגרת ההיכרות ההדדית בין המורה לבין התלמידים. המורה מחלק תעודות אישיות ישנות שהתאספו במהלך השנים ושכוללים: תעודת זהות, רישיון נהיגה, דרכון, כרטיסי אשראי, כרטיסי חבר בארגונים, ברשתות ובחברות שונות, כמה מכתבים, צילומים של תעודות רשמיות ואפילו תעודות של בני המשפחה. התלמידים מוזמנים להפיק מידע מתוך המסמכים ולהרכיב את השל: מי אני? מה למדתי? מה עשיתי? איפה אני גר? מה אני אוהב? וכו'.  עליהם לכתוב בכמה שורות את סיפור חייו של המורה על פי חומר הראיות המוגש בפניהם. זאת דרך היכרות שנעשית באמצעות חקירה.  בהמשך מזמינים את התלמידים להביא לכיתה תעודות דומות משלהם והכיר אותם דרכן. אפשרות אחרת היא לבקש להביא תעודות ומסמכים של ההורים. על כן, מומלץ להתחיל לאסוף ולרכז את התעודות הישנות שלכם לפני שזורקים אותם לפח. תחשבו על התובנות שהייתם מפיקים מתוך פעילות כזאת לגבי מהי היסטוריה וכיצד ההיסטוריונים בונים את התיאורים שלהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה