יום רביעי, 1 בדצמבר 2010

מכתב גלוי לחברינו ההיסטוריונים

פרופ' אייל נוה, אוניברסיטת תל אביב ומכללת סמינר הקיבוצים
דר' גדי ראונר, אוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה הפתוחה
אריה קיזל, מכללת האקדמית אורנים ואוניברסיטת חיפה
7 ביולי 2009
עליכם לקרוא ולהתרשם מטופס בחינת הבגרות קיץ 2009 לפיו נבחנו בוגרי מערכת החינוך שלנו לפני כחודש. אנו יודעים מה תגידו. שאתם לא אחראים על החינוך ההיסטורי במדינת ישראל. שאתם עוסקים במחקר ובפרשנות, בוויכוח על האמת ההיסטורית כן או לאו, על ניתוח המקורות...על בירור פרשיות וכו'.
רק חלק קטן מבוגרי מערכת החינוך מגיע אליכם לאוניברסיטאות או למכללות כדי ללמוד היסטוריה. הם משתתפים בקורסים ובסמינריונים שאתם מלמדים. רק אז אתם מגלים כמה הם לא יודעים, כמה הם חסרי הבנה כלשהי בעיניי היסטוריה, כמה הם לא יודעים לכתוב או אפילו לקרוא. אל דאגה. זה לא רק בתחום שלכם. זה קורה בעוד הרבה תחומי-דעת. מדי פעם זוכים אנו לכתבתה צבעונית בעיתון: בספרות או הכימיה, במתמטיקה או בתנ"ך...תוצאות מבחני פיז"ה הן מראה כואבת להישגי הלימודים בישראל.
אך הפעם זה נוגע לנו...לאלה שההיסטוריה חשובה להם...היסטוריה לא רק במשמעות של הקרוי "החומר", הווה אומר, התכנים, אלא במובן הרחב של המשמעויות. כי אתם יודעים שהיסטוריה לומדים בביתה ספר לא רק כדי שהתלמידים "ידעו את החומר", אלא מכיוון שישנן מטרות אחרות לשמן נכלל המקצוע בקוריקולום הלאומי...מטרות חינוכיות כגון, פיתוח החשיבה ההיסטורית – ומיומנויות חקר, אותה חשיבה ואותן מיומנויות שאתם עושים שימוש בהן באופן טבעי בעבודתכם המחקרית, או הפקת משמעויות אישיות מוסריות (מה שקרוי חינוך לערכים). לומדים היסטוריה כדי לחזק/ להתמודד/ לחשוב על הזהות הלאומית שלנו וגם לומדים היסטוריה כדי ליהנות ולהתבשם מעולמות אחרים, מהתנסויות אנושיות אחרות, כדי להכיר את עצמינו.
בחינת הבגרות בהיסטוריה אמורה להיות התחנה האחרונה למרבית בוגרי המערכת. שאלותיה אמורות לתת ביטוי למה שהחברה מצפה...אילו ידיעות, אילו מיומנויות, איזו חשיבה, אילו ערכים.
אך האכזבה היא עמוקה. לא מיומנויות ולא חשיבה, לא ערכים ולא הערכות...הבחינה מצטמצמת אך ורק לרשימת שאלות שהתשובות אליהן דורשות אך ורק זיכרון. למשל: "הצג שני מאפיינים של התרבות ההלניסטית"; הסבר שלושת ההישגים של הקונגרס הציוני הראשון; ציין שלושה גורמים שהשפיעו על צמיחת ערים באירופה הנוצרית בימי הביניים" וכו'. וזאת יש להוסיף: גם כאשר שולבו מקורות היסטוריים שהיו אמורים לזכות לשאלות הבנה וניתוח, מקורות אלה משמשים כבחני הבנת הנקרא של הנבחנים.
אנו יודעים. אתם לא אחראים על החינוך ההיסטורי במדינת ישראל. אך לנוכח העוול הנוראי שמחוללת המערכת למוזה קליו, ולאור ההתעללות וההשפלה שהן מנת חלקה, אולי תקומו אתם כפרקליטיה והקימו קול זעקה...צאו אתם לרחובות לשמור ולהגן עליה ובקשו שיקום ושינוי !!
נ.ב. - על מצבם של לימודי היסטוריה במדינת ישראל, וועדת חקירה ממלכתית לא תקום...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה