יום רביעי, 1 בדצמבר 2010

סיפורי הוראת היסטוריה - הגיוון של רן

המורה רן פותח את השיעור על הפאשיזם באיטליה ובלי הרבה הסברים הוא רושם על הלוח חמישה מושגים (מוסלוני, דוצ'ה, מצעד על רומא,...) והוא מצהיר בפומבי שאלה הם המושגים שהם, התלמידים, ידעו עד סוף השיעור. במילים אחרות, הוא קבע מטרה ברורה ומדידה, מצפן להולכים, יעד שיכוון את ההוראה. בשלב מוקדם זה הוא כבר ריכז תשומת לב ויצר צפייה מסוימת. ומיד הוא מנסה להתחבר לעולם הידע הקודם שהתלמידים כבר למדו..."מהו סוציאליזם?" – הוא שואל - וידיים אחדות של תלמידי כיתת ט' מורמות באוויר. ובהמשך: "מי היה באיטליה?" וכך, בשיחה ידידותית וזורמת, בלי מאמץ, משוחח המורה עם הכיתה. הוא פונה אליה, צוחק, שוכח, מרחיב, משחק אותה כאילו נולד שם, על במת הכיתה, מבצע את תפקיד החשוב ביותר בחייו. הוא מזכיר את התאריך 24 באוקטובר 1922, המצעד על רומא, ומנצל את ההזדמנות כדי למסור עוד ידיעות: באותו תאריך בשנת 1929 נפלה הבורסה בניו-יורק וגם באותו תאריך אבל בשנת 1973 הסתיימה מלחמת יום הכיפורים וגם "הבת שלי נולדה בשנת 1994". ואחרי כל ההקדמות הגיע הזמן לברר מהם העקרונות של האידיאולוגיה הפאשיסטית והוא מבקש מהתלמידים להתחלק לקבוצות קטנות ולזהות את העקרונות מתוך קטעי המקורות המופיעים בספר הלימוד. המטלה היא "לשלוח "SMS לאחת התלמידות היושבת בחזית הכיתה, כביכול בבית "האח הגדול". התלמידים קוראים. הם מחליפים דעות. הם רצים ללוח הכיתה. ממלאים את משבצות ה- SMS. יש אקשן. הלוח מתמלא בעקרונות הפאשיזם כפי שהתלמידים הבינו והפיקו מתוך המקורות. עכשיו התלמידה בחזית הכיתה צריכה לבחור את שני העקרונות החשובים ביותר. לא כולם מסכימים. רן עושה סיבוב נוסף: "הסתכלו בבקשה על התמונות והפוסטרים שבספר הלימוד ותרשמו עוד עקרונות של המשטר הפאשיסטי". התלמידים מוסיפים עוד מידע על מה שכבר היה קיים. ואז מגיעים לחלק האחרון של השיעור. המורה רן מצייר על הלוח צרור של זמורות הקשורות יחדיו והמחזיקות להב גרזן. "זה פסקס" הוא מסביר, סמל הפאשיזם, הלקוח מרומי העתיקה. מה הקשר בין האידיאולוגיה הפאשיסטית לבין הפסקס"? ואז כמה תלמידים שמעולם לא דיברו קודם לכן, מתארים את הקשר האפשרי...מזהים את היחד, את הכוח, את הסמכות. השיעור מסתיים בדיוק בזמן. רן דיבר ושאל, הרחיב, עבד עם מקורות היסטוריים וגייס את התלמידים למלאכת התמצות. יצר מתח ומשחק. ביקש פרשנות וחיבור בין מרכיבי הידע. מה עוד אפשר לבקש ממורה מתחיל?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה