יום שלישי, 11 בדצמבר 2012


כיצד לטפח את ההיכרות של התלמידים עם מושגי יסוד בהיסטוריה?
כתב: ד"ר גדי ראונר
הבנה ושימוש נכון של מושגים היסטוריים הינם מטרה מומלצת וראויה ללימודי היסטוריה בבית הספר. מעבר לידיעה הסיפור ההיסטורי, משמע, אירועים ודמויות חשובים בתולדות העמים ובתולדות העם יהודי נראה כי יש טעם להקדיש זמן וחשיבה לעיסוק במונחים ומושגים כללים, מושגי יסוד ומושגים ספציפיים של תחום-הדעת. בתורת מורים להיסטוריה יש ביכולתנו אפשרות לחשוף את התלמידים בפני השפה המיוחדת של ההיסטוריון ובכך לא רק להעשיר את המטען השפתי והאינטלקטואלי של התלמידים, אלא להחזיר לקליו, חלק מכבודה האבוד.               
תרגיל עם מושגים היסטוריוגרפים

בנו משפט/ פסקה הגיונית עם כל/ חלק מהמושגים הבאים:
עובדה/ ראיה/ שרידים/ עדות/ אירוע/ תעודות/ עקבה/ מקור/ ייצוג/ שחזור/ הסקה/כינון/ מסמכים/ עבר/ היסטוריה

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

מדריך מורה - פתרונות אפשריים:

·         שרידים, תעודות ומסמכים מהווים מקור היסטורי המשמש כעדות וראיה לקיומו של התרחשות בעבר. בעזרת הדמיון משחזר/ מבנה ההיסטוריון אירוע הנושא תמיד אופי פרשני שהופך לעובדה היסטורית.

·      מקור היסטורי הוא עדות המשמשת כראיה לפיה מסיק ההיסטוריון על קיומו של אירוע שהתרחש בעבר. עבודת ההיסטוריון מושתתת על בדיקת מהימנותו של המקור, ניתוחו, הסקת מסקנות ומציאת קשרים כדי לכונן מתוכו עובדה היסטורית. בכתיבתו ההיסטורית יוצר ההיסטוריון "ייצוגים" של האירועים ההיסטוריים שהתרחשו בעבר. שום אירוע אינו מדבר אף פעם בעד עצמו.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה