יום רביעי, 1 בדצמבר 2010

כיצד ללמד היסטוריה ולא להשתעמם

אסטרטגיות מגוונות
זה היה שיעור כפול של שעה וחצי והמורה החליטה ללמד את הנושא "מוחמד עלי פאשה". התלמידים התבקשו לקרוא בבית כמה עמודים מתוך ספר הלימוד והם הגיעו עם רקע לכיתה.
תחילה המורה (1) הציגה כמה תמונות של נשיאי מצרים (מוברק, סאדאת ונאצר) וכך היא הציגה את המלך פארוק ואת השושלת של מוחמד עלי. אחר כך היה סוג של (2) משחק אחד נגד מאה. המורה עשתה שימוש נכון של המקרן לשם הצגת כללי המחשק ו- 15 שאלות ידע על האיש, בין היתר תמונות. לכל שאלה היו 3 אופציות לתשובה. כמה תלמידים עברו לחזית הכיתה כדי לענות על השאלות. במקביל היו לתלמידים דפים בהם סימנו את התשובות האישיות שלהם ואת תשובה הנכונה. כל פעם המורה הבהירה והרחיב את הידיעות. בהמשך היא ביקשה שעל סמך הידע אצלם, (3) יכתבו התלמידים מכתב קצר על מוחמד עלי. היא כיוונה את לומדים על-ידי מתן נקודות עזרה (למשל, הבאת תודה, תלונה וכו'). אחר כך השיעור פנה לעבר נושא הרפורמות של מוחמד עלי. המורה הקרינה (4) מיפוי מושגי כללי המורכב מקטגוריות כלליות, כגון רפורמות בחקלאות או במינהל. היא כתבה כרטיסיות ובהן כל הרפורמות שמוחמד עלי ביצע. התלמידים התחלקו לקבוצות קטנות והיו צריכים (5) למיין את הרפורמות על פי הקטגוריות. הכרטיסיות הודבקו על לוח הכיתה וכך נוצר מיפוי מאוד ברור של הנושא. התלמידים התבקשו (6) לחשוב ולנקוט עמדה: מהי הרפורמה הכי משמעותית או הכי חשובה מבין כולן? זה היה מעין משחק פינות. המורה תלתה שלטים בקירות הכיתה עם השם הכללי של כל רפורמה, למשל: "רפורמות בחינוך". התלמידים הלכו לפנינה שבחרו ו(7) התקיים דיון בכיתה בהנחיית המורה.
בהמשך הגיעה השעה להעריך את המעשים ואת פועלו של האיש. המורה (8) הקרינה אוסף ציורי אומנות עם הדמות. לכל ציור נלווה הסבר של המורה. בתום המצגת התלמידים התבקש (9) לשאול שאלות את מוחמד עלי, במעין מסיבת עיתונאים. אחר כך, היא חילקה דף עם ארבע הערכות שונות של היסטוריונים: מוחמד עלי פאשה - האם הוא דאג למצרים או לעצמו? כל קבוצה קראה את הדעות השונות, קיימה (10) דיון פנימי וגיבשה עמדה. הקבוצות השמיעו את דעתן ברבים. בהמשך (11) התקיימה הצבעה: האם הייתם בוחרים במוחמד עלי שוב לשליט מצרים או לאו? רוב התלמידים הצביע בעד. המתנגדים קבלו זכות לעבור לחזית הכיתה (12) ולנסות ולשכנע את הרוב. השיעור הסתיים. כשתיים- עשרה פעילויות בוצעו במהלך השיעור. הן בוצעו זו אחר זו בצורה זורמת, כמעט טבעית, מהנה ומאתגרת. ניתן ללמוד היסטוריה וליהנות !!!!!!

תגובה 1:

  1. אני רק רוצה לומר בפתיחה שאני לא מינה איך שיעור היסטוריה יכול לשמעם בכלל! אבל בכל מקרה, אין ספק שעזרים ויזואליים מסייעים לתלמידים להבין טוב יותר ולהשתתף בשיעור. דברים כמו מפות ישראל והעולם, צילומים, סרטים ועוד הרבה יכולים להפוך את הנושא לחי. אני באופן אישי הכי נהנית מהרצאה פרונטלית בסגנון של פעם.

    השבמחק