יום רביעי, 8 בדצמבר 2010

נשף תחפושות: צבי צמרת בתפקיד בן ציון דינור

בן ציון דינור היה שר החינוך והתרבות השלישי של מדינת ישראל בין השנים 1951 – 1955. הוא היה היסטוריון ובמהלך כהונתו התקבלו בכנסת שני חוקים חשובים: "חוק זיכרון השואה והגבורה - יד ושם" וחוק חינוך ממלכתי. הוא עמד מאחורי תכנית הלימודים הראשונה להיסטוריה, תכנית אשר הדגישה את המאבק והגאווה הלאומיים. מדינת ישראל הייתה אז בת שש שנים וגלים גלים של עולים מן המזרח פקדו אותה. על פי התפיסה של כור ההיתוך היה צורך לחנך וליצור אחידות והידמות ערכית בקרב אוכלוסיות העולים.
בניסיון להבין מה עומד מאחורי פועלו של יושב ראש המזכירות הפדגוגית דר' צבי צמרת פתרתי בקלות את החידה: צמרת, אשר חקר את ימיו הראשונים של החינוך במדינה, מבקש ללבוש כעת את דמותו ולהיכנס לנעליו של בן ציון דינור בשנת 2010. כאמור, שניהם המתעניינים בהיסטוריה ומעוניינים לקדם את האג'נדה הלאומית. דינור וצמרת מגלים דאגה רבה לדמות הרוחנית של תלמידי ובוגרי מערכת החינוך. אין ספק שזאת משימה ראויה שהמדינה לא יכולה לוותר עליה. אך צמרת, המבקש להיכנס לספרי היסטוריה לצידו של דינור, אינו מודע שטיפוח ההיבטים הלאומיים בחברה שבה הרוח הלאומנית נושבת כל פעם חזק יותר, הוא חרב פיפיות. כוונותיו הטובות והכנות מעודדות את לובשי החולצות השחורות.
וכבר נאמר על-יד איש חכם אחד, שההיסטוריה חוזרת פעמים, פעם כטרגדיה ופעם כפארסה. צמרת מבקש להחזיר אותנו אל ימי כור ההיתוך והחינוך האחיד. אך מכיוון שסיבות קואליציוניות ואינטרסים פוליטיים אחרים חוסמים את האפשרות של סיום הקורפורציות החינוכיות בחברה הישראלית, נוח לצמרת לנהל מאבק מול יוזמות חינוכיות מהן נודף ריח ביקורתי כלפי ההיסטוריה הלאומית שלנו ולא לטובת החינוך לערכים ציוניים מחייבים.
אינני חושב שמדינה צריכה להתפרק מזכותה וחובתה לחנך את ילדיה על פי ערכיה. אך בשנת 2010 היא צריכה לעודד חינוך מבוסס דיון חופשי על עצמה, על עברה ועל עתידה. היא צריכה לספק מידע וכלים חשיבתיים ולבקש ממורים ותלמידים להתמודד עם ריבוי דעות ואינטרסים, השקפות ורצונות. עוגן הערכים הדמוקרטיים והרגישות המוסרית הם אלה שצריכים לאחד את כולם. על צמרת להפסיק לרצות להיות דינור כדי להתבונן נכוחה במציאות הישראלית של 2010.

תגובה 1:

  1. אני רוצה לספר לכולם כאן איך DR apata שינה את גורלי. במשך כמעט חמש עשרה שנה עבדתי כמוכרת בחברת רכב ובקושי קיבלתי עמלה כדי לשלם את החשבונות בזמן שעמית מסוים בראש קנה בתים. הייתי מבולבל סביבה כי כולם קינאו בכמה עמלה היא עשתה. לא הבנתי מה לא בסדר כי הייתי טוב בעבודה שלי ולא היה שום דבר נוסף שהיא עשתה שעשה אותה שונה ובמשך כמעט חמש שנים לא יכולתי לאזור אומץ לבטא את עצמי בפניה. יום אחד כשהיא גירשה אותי, התחננתי בפניה שתיתן לי עצה והחלטתי ללמוד ממנה, אבל היא אמרה שאני יותר טוב בעבודה, מה שעוד יותר בלבל אותי כי ברור שהיא יותר טובה. לאחר שיחות רבות, היא הודיעה לי על ד"ר אפטה שביצע את כישוף הקסם שלה שהפך אותה ליוצאת דופן. היא נתנה לי את איש הקשר שלו וביקשה שאדבר איתו ואעשה כל מה שהוא מבקש ממני. עברו שבעה חודשים ורק קניתי את הבית הראשון שלי וחסכתי מספיק כסף כדי לשלוח את התאומים שלי לקולג'. הייתי שבור וחסר בית ולעולם לא הייתי מעלה על דעתי להיות בעלות על בית כל כך מהר. תודה ד"ר אפטה. בקש ממנו עזרה וברשותו אני משאיר את מספר הקשר הישיר שלו WhatsApp / Viber: (+66 81 302 8552) או אימייל: drapata4@gmail.com

    השבמחק