יום ראשון, 28 בדצמבר 2014

האידיאולוגיה הנאצית: מהו העיקרון החשוב ביותר?
כתבה: לילך סביון
(שימוש במקורות חזותיים וכתובים)
הכיתה ומאפייניה
כיתה י"א, בית ספר רגיל, כיתה חזקה
נושא השיעור + שאלה מרכזית מנחה
האידיאולוגיה הנאצית - מהם חמשת עקרונותיה? מהו סדר חשיבותם? האם יש עיקרון שבלעדיו לא יכולה הייתה האידיאולוגיה הנאצית להתקיים ולהתממש במציאות?
מסגרת הזמן
45 דקות
לפחות 2 פריטים של חומר קריאה  ברמת מורה  (רמה אקדמית). הרישום ייעשה על פי הכללים הנהוגים באקדמיה
הורוביץ, אריאל. חורבן-השמדת היהודים בידי גרמניה הנאצית. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2010. עמ' 24-28.
אילני, אורלי. משלום למלחמה ושואה-מדריך למורה. רמת אביב:מט"ח, 2009. עמ' 25-29.
ס' ויסטריך, רוברט. "השטן, היהודים ושנאת האחר". בתוך: בשביל הזיכרון. יד ושם, 1998, עמ' 13-17
אתר תולדוט - פיררפרנציפ,מיין קמפף, אנטישמיות נאצית,


מהם התכנים של השיעור?
ציון כל המושגים המרכזיים של הנושא
היטלר, 'מיין קמפף' (מאבקי/מלחמתי), תורת הגזע, דרווין, ארים, סלאבים, יהודים, גזעים, אנטי גזע, תת אדם, דרווינזם חברתי. יוצרי תרבות, נושאי תרבות, מהרסי תרבות, דמוקרטיה, קומוניזם, עקרון המנהיג (פיהרר פרנציפ), מרחב המחייה, סדר חדש, אנטישמיות, רייכסטאג, רייך, משטר טוטליטרי

הצגת  2 רעיונות מרכזיים של הנושא (לא ראשי פרקים)
עקרונות האידיאולוגיה שלובים זה בזה ומשליכים אחד על השני. למרות שאפשר לפרק אותם ולהכיר כל אחד בנפרד, החוזק של האידיאולוגיה התבטא דווקא בכולם יחד כמקשה אחת.

מדוע חשוב ללמד את הנושא הזה?
למי זה חשוב?
עקרונות האידיאולוגיה הנאצית הם הבסיס להבנת עלייתה של המפלגה הנאצית והשתלטותה.  האידיאולוגיה הנאצית כפי שנכתבה על ידי אדולף היטלר בספרו מיין קמפף, נכתבה כרצף הגיוני, רצף שגרם כמעט לגרמניה כולה להיסחף אחריו למעשי רצח עם. ההיגיון הוא הגיון מעוות וכדי שהתלמידים יוכלו להבין איך התרחשה שואת העם היהודי עליהם להבין תחילה מה היה הבסיס לכך ומהו אותו "הגיון" שעמד בבסיס התעמולה הנאצית.




 מטרות השיעור
מטרות ידע
התלמידים יכירו את חמשת עקרונות האידיאולוגיה הנאצית
מטרות לפיתוח החשיבה מסדר גבוה
על ידי אמצעי המחשה, תמונות וקטעי מקור, יבינו התלמידים לעומק את עקרונות האידיאולוגיה הנאצית. כך יוכלו לבדוק האם עקרונות האידיאולוגיה קשורים זה בזה? האם הובילו זה לזה?

מטרות ערכיות
ניתוח האמצעים נועד גם להביא את התלמיד לחשוב האם יש דמיון לקונפליקטים המוכרים לו מהיום יום (סטריאוטיפ לפי מראה חיצוני, תפיסה כי יש טובים יותר וטובים פחות, הליכה עיוורת אחרי מנהיג וכו')




מהלך השיעור
פיתוח מיומנות חשיבה- השיעור מתחיל בעבודה בקבוצות, 20 דק'
שם השיעור - בשלב הראשון לא נחשף שם השיעור. לאחר הפעילות יגיעו התלמידים בעצמם לשם.
השאלה המרכזית -  גם היא תעלה בהמשך, לאחר פעילות בקבוצות- ולאחר הבנת עקרונות האידיאולוגיה הנאצית, האם יש עיקרון אחד שחשוב יותר מהאחרים? האם יש עיקרון שבלעדיו לא הייתה האידיאולוגיה הנאצית כפי שאנו מכירים אותה היום? למשל האם ללא תורת הגזע היתה השואה כפי שאנו מכירים אותה כיום?
ציר זמן- בזמן העבודה בקבוצות, ציר זמן בצד הלוח ימקם את האירועים המרכזיים של אותה תקופה:
1920- הקמת המפלגה הנאצית בגרמניה
1923- המפלגה מנסה לבצע הפיכה. היטלר נכנס לכלא ל-9 חודשים וכותב את ספרו  "מיין קמפף"
1924- בחירות בגרמניה, המפלגה הנאצית זוכה רק ל-3% מהקולות. תשע שנים מאוחר יותר, ב-1933 זוכה המפלגה ל-43.9 אחוזים מהקולות.
1933- באותה שנה נשרף בניין הרייכסטאג. המפלגה מאשימה את הקומוניסטים ובכך משלהבת את הציבור נגדם. בפועל הדבר משר את המפלגה שמאמינה שהכוח צריך להיות בידי המנהיג ולא בידי הפרלמנט.
כל קבוצה מקבלת כרטיסיות המייצגות את העקרונות השונים ועליה לחלק את הכרטיסיות לנושאים על פי ההיגיון והידע המוקדם (אם יש). המטרה היא שהתלמידים יצליחו - פחות או יותר- להבין כי יש חמישה נושאים בסיסיים עליהם מושתתת האידיאולוגיה הנאצית. כמו כן, ניסיון החלוקה לנושאים יוביל אותפ לראות כי העקרונות שלובים זה בזה וכי לא אחת יש קושי להפריד בינהם. כך לדוגמה קריקטורה שמציגה את ההבדל בין ארי ליהודי יכולה להשתייך גם לעקרון תורת הגזע וגם לעקרון האנטישמיות.
בזמן העבודה בקבוצות, המורה יערוך/תערוך טבלה בת חמש עמודות על הלוח.
* מעבר לפיתוח החשיבה והדיון, המקורות החזותיים יסייעו לתלמידים לזכור את הנושא כפי שהם מתבקשים לבחינת הבגרות.


פעילות הקניית חומר – 15 דקות
יחד עם התלמידים מילוי הטבלה והענקת כותרת לכל אחד מהעמודות. כאשר הטבלה מלאה, המורה תשאל איזו כותרת לדעתם תתאים לטבלה, ויחד עם התלמידים 'תחשוף' את נושא השיעור "עקרונות  האידיאולוגיה הנאצית".
המורה תסביר בקצרה על כל אחד מהעקרונות.

פעילות מטפחת ערכים/ עמדות –5 דקות
האם יש עיקרון משמעותי יותר מהאחרים? האם המפלגה הנאצית יכולה הייתה לוותר על אחד מהם? האם אתם מצליחים לראות היגיון העומד מאחורי העקרונות הללו?

סיכום – 5 דקות
מה היה הדבר הכי מעניין בשיעור? / מה לא היה ברור?





נספחים
אלו הכרטיסיות אותן תקבל כל אחת מהקבוצות, מבלי לדעת מראש מהו הנושא ומה הכותרת לכל נושא. על הקבוצות יהיה לסדר את הכרטיסיות לפי נושאים. בהמשך נסדר יחד את הנושאים הלוח וניתן להם את הכותרות (עקרונות האידיאולוגיה). באדום- הערות למורה למטרת הרחבה בהמשך, הערות אלה לא כתובות על גבי הכרטיסיות שמקבלים התלמידים.




תורת הגזע
1.
http://www.aboutisrael.co.il/var/img/thumb/1576_1
צדודית סטראוטיפית של אישה ארית לצד יהודי.
כרזה אנטישמית שהודבקה על קירות הרייכסטאג (מבנה הפרלמנט) בברלין,1920 ;  האמנים האלמונים המחישו בה את תפיסת עולמם על מצבה של גרמניה (DEUTSCHLAND)  מעל לכיתוב דימוי של ארון מתים, מעליו במסגרת עגולה (מצד ימין:) דימוי אישה "ארית" נאה שחזותה אצילית ומאופקת; פרופילה משתבש על ידי דימוי גבר "יהודי" שלאצבעותיו ציפורניים חדות (מצד שמאל); בראש הכרזה מצד ימין ושמאל סמל צלב הקרס בשני צדיו, שהיה לסמלה של המפלגה הנאצית.
2.
http://lib.cet.ac.il/storage/items/15600_15699/0000015623/15623M.jpg
"האף של היהודים מכופף, הוא נראה כמו הסיפרה 6".
זו כותרת האיור בספר הילדים "הפטריה המורעלת" מבית היוצר של יוליוס שטרייכר, עורך העיתון האנטישמי "דר שטירמר". מסרים מסוג זה הועברו בספרי ילדים ובכיתות הלימוד בבתי הספר כחלק ממערך שיעורי הלימוד.

3.
"תמיד הייתה זו זכותו של החזק, לפני אלוהים ואדם,
לממש את רצונו לשלוט. ההיסטוריה מוכיחה, כי זה
שאינו חזק, אינו נתמך על ידי החוק הטבעי בכל צורה
שהיא ... הטבע כולו אינו אלא מאבק בין העצמה
לחולשה, ניצחון תמידי של החזק על החלש. אילו
היה זה אחרת היה הטבע במצב של ריקבון. כל
אומה שתפר כלל יסודי זה תירקב"
היטלר, 1923
4.
אמצעי מדידה לקביעת שייכות לגזע



ביטול הדמוקרטיה, הומניזם, קומוניזם צדק ורחמים
1.
"אין צורך בהכרעות רוב, אלא רק באנשים אחראים... ודאי לכל איש יהיו יועצים, אולם את ההחלטה יעשה איש אחד. רק לו בלבד הסמכות... עיקרון זה - אחריות מוחלטת המשולבת בסמכות מוחלטת ללא תנאי - יצמיח בהדרגה עלייתם של מנהיגים אשר כמותם כיום, בתקופה של פרלמנטריזם בלתי אחראי, אין להעלות כלל על הדעת... התנועה עומדת על עקרון האוטוריטה (הסמכות) הבלתי מוגבלת של המנהיג (פיהרר)...המנהיג נקבע תמיד מלמעלה והוא מקבל יפויי כוח ואוטוריטה (סמכות) בלתי מוגבלים...כל הגופים כפופים לו, ולא הוא להם. מי שרוצה להיות פיהרר, יישא את האוטוריטה העליונה אך גם באחריות האחרונה והקשה ביותר. מי שאינו מסוגל לכך, או ירא מן האחריות למעשיו, אינו מתאים לתפקיד המנהיג. רק הגיבור נועד לכך. בשל עיקרון זה התנועה היא אנטי-פרלמנטארית: היגיון השתתפותה במוסדות פרלמנטאריים הוא בכך שזו היא פעילות להריסת הפרלמנטריזם, לסילוק מוסד, שיש לראותו כאחד מתופעות הנפל החמורות ביותר של האנושות"
מכתביו של אדולף היטלר

2.
http://hebrew.sapir-berlin.com/_/rsrc/1295195312777/home/berlin/articles/reichstag-bundestag/Reichstagsbrand.jpg?height=400&width=312
שריפת הרייכסטאג (בית הפרלמנט) הגרמני, 1933
היטלר האשים את הקומוניסטים בשריפתו והשתמש בכך כחומר נגדם, אך הדבר שירת בהחלט את תפיסתו והיה סימבולי לרצונו לבטל את הדמוקרטיה.
3. 

















תפקיד המדינה ועקרון המנהיג:
1.
ja2
כן! אנחנו מאחוריך,הר פיהרר! (כרזה משנת 1936)






2.
טקס לציון יום המפלגה הנאצית, גרמניה, 1935
3.
"פיהרר, פיהרר שלי
 שהוענק לי על ידי אלוהים
 הגֵן ושמור עלי כל עוד אני חי
 אתה הצלת את גרמניה ממעמקי האסון
 אני מודה לך על פרוסת הלחם היומית שלי
 היה איתי לאורך כל הדרך ואל תעזבני
 פיהרר, פיהרר שלי, אמונתי ואוֹרי שלי
 הייל, פיהרר, פיהרר."
(כרמון א', השואה, 1981 עמ' 102) תפילה שדקלמו הילדים בגרמניה לפני ארוחת הצהריים שניתנה להם מידי יום








4.
"הפיהרר עושה היסטוריה"
ספרון תעמולה
מרחב מחייה וסדר חדש
1.
אזרחים פולנים מגורשים על ידי יחידות S.S 1942


2.
3.
"...במדיניות החוץ של מדינת העם חייב להיות מובטח קיומו של הגזע כפי שהוא מתבטא בקיומה של המדינה. הדבר נעשה על ידי יצירת יחס בריא וטבעי בין גודלה וגידולה של האוכלוסייה לבין גודל המשאבים, שמציעה הקרקע העומדת לרשותה. היחס חייב להתאים לצרכים החיוניים של העם.. תנאי זה חייב להתמלא. במידה ותנאי זה אינו מתמלא, גם אם מדובר בתקופה של מאות ואפילו אלף שנים, יוביל העדר היחס לדעיכה ואף להשמדה של העם הנדון. רק מרחב גדול מספיק מאפשר קיום עצמי של העם..."
היטלר, "מיין קמפף"
4.
ראשית: כבוש! שנית: שלוט! שלישית: נצל"!
היטלר, יולי 1941






אנטישמיות
1.
"שעות ארוכות אורב היהודי בעל השיער השחור, לנערה שאינה חושדת לכל רע, הוא מבצע בה מעשה מגונה, כשפניו קורנות תאווה שטנית והיא, הנערה, נשארת טמאה לכל ימי חייה, ובכך הצליח היהודי לגזלה מחיק עמה. בכל האמצעים מנסה היהודי לנוון את יסודותיהם הגזעיים של עמים אותם הוא מבקש לשעבד... עלינו לדאוג לכך, שיישמר טוהר הדם, כי בדרך זו ניתן לשמור על גזעי אדם מהמעולים ביותר ולאפשר האצלתם המתמדת של ייצורי אנוש אלה. הכרחי איפוא, שמדינה לאומית-גזעית תעלה בראש וראשונה את בעיית הנשואים ממצב חילול גזע מתמיד. במטרה לקדש את חיי המשפחה המיועדים להביא לעולם ייצורים בצלם אלוהים ולא מפלצות שהן תערובת בין אדם וקוף".  (היטלר מיין קמפף)       
2.
http://www.memri.org.il/is-ir24.jpg
קריקטורה של ג'וזף פלאנק, סביב 1938










3.
  "יהודים אינם רצויים כאן"









4.

"האל של היהודים הוא הכסף"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה