יום שני, 26 במאי 2014

שיעור אזרחות יוצא דופן מלווה בטיפים להוראה יעילה ומאתגרת
שיעור אזרחות רגיל בבית ספר במרכז הארץ. כיתה ט'. ראיתי מורה שעושה הוראה נכונה, יעילה ומאתגרת. מהו הסוד? הנה כמה מרכיבים שהצלחתי לזהות מתוך הצפייה שלי: 
1. שאילת שאלות - המורה שואל שאלה ומחכה לראות ידיים באוויר. "עוד ידיים...עוד ידיים, אני רוצה לראות...מה איתך, יוסי? מדוע אתה לא מרים יד?" ואז הוא בוחר את התלמיד ההוא וכך השיטה עובדת: עידוד השתתפות ורוטציה בתשובות. בדרך כלל מה שאני רואה הוא מורה ששואל ו- 4 או 5 תלמידים שעונים וזה עובד כדבר קבוע. אני מתנגד לזה כי זה לא "דיאלוג" ולא "דיון", אלא פינג-פומג שחוזר על עצמו.
2. שרטוט מסודר על הלוח של הנושאים המרכזיים של שיעור – ככל ההיצג הפרונטאלי מתקדם, מצייר המורה את עיקרי הדברים ויוצר תמונה שלמה של הנושא. במקרה שלנו הייתה חסרה כותרת מרכזית גדולה, למשל: "הומניזם ודמוקרטיה". ראו צילום של לוח הכיתה:
3. מומחיות – מורה מומחה נע בעצמאות מוחלטת בין נושאי השיעור. מומחה, לא רק יודע את החומר, אלא גם מסוגל להסביר ולתת דוגמאות רבות כדי לגרום להבנה. יש לו ידע אזרחי-פדגוגי רב.
4. דיאלוג סוקרטי – למורה יש ידיעה ברורה לאן הוא מוביל ומכוון את הדברים. צעד אחר צעד. הוא שואל ומקשה כד שכל נקודה תשמש פיגום לקראת הבנייה המסודרת והאיתנה של הנושא כולו.
5. "הסיפור הגדול" - המורה מבין את ה"סיפור הגדול" של הדמוקרטיה והקשר עם ההומניזם. הוא עוסק בפרטים הבונים את ההתקשרות הזאת ומודע היטב מהי דמוקרטיה במהותה, ללא צורך להיכנס לפרטים או לדוגמאות ספציפיות מאוד.
6. יצירת הקשרים – המורה יוצר הקשרים ברורים וחזקים בין "הומניזם", "דמוקרטיה" ו"טוטליטריזם".
7. המורה כשחקן – הוא משחק אותה בגדול. אין רגע משעמם. אין רגע שהוא לא מחזיק. הוא קשוב לכל. רואה הכל. עונה וצוחק. מיישר קו. מעיר בעוקצנות מתוקה. מעורר.
8. יישום מושגים – הוא מבקש מהתלמידים הסבר ברמת המשגה תוך שימוש במושגי אזרחות שנלמדו בעבר. לא דוגמאות או סיפורים. דרישה לשפה גבוהה.
 9. הכתבה משמעותית – של עיקרי הדברים שמופיעים על הלוח + משפטים המסכמים את הנושא. הדבר נעשה בטוב טעם ולצרכי לימוד והבנה.
10. כזה ראה וחדש !!!

מאי 2014 








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה