יום רביעי, 2 ביולי 2014


מאגר שאלות לעבודה עם מקור היסטורי מילולי
חיבר: ד"ר גדי ראונר

רמות וסוגי שאלות
השאלות



מסגרת
מי יצר את המקור?  בעל-תפקיד/מוסד/אדם רגיל?
מתי נוצר המקור?
האם ידוע היכן הוא נכתב?
איזה סוג מקור הוא? מכתב/ הצהרה/ עדות/ מאמר בעיתון/ הסכם/ פרסומת/ גזר דין/ קטע זיכרון/ תעודה/   
מה הסגנון? ...דיווח/ תיאור/ הסבר/ שכנוע?
האם מדובר במקור ראשוני/ משני?




ידע -
הבנת הנקרא 
מיהם האנשים והמקומות המופיעים בטקסט?
אילו עיסוקים/ מבנים/ מנהגים/ מקומות/ סמכויות/ הקלות/ זכויות/ חובות/ סחורות/ תפקידים  מופיעים במקור?
מהו הסדר שבו מופיעים ה...?
מהן הסיבות ל...?
מהן התוצאות של...?
מהם התנאים עליהם ...?
סמנו את המילים או המושגים החשובים שמופיעים במקור.
מה נאמר על-ידי...?
מי אמר ש...?
למי נאמר ש...?







הבנה
תארו/ הסבירו במילים שלכם את תוכנו של המקור
איזו כותרת הייתם נותנים למקור?
מהו הנושא המרכזי של המקור?
כתבו משפט המחבר בין המרכיבים הבאים...
מהו היחס של... בנוגע ל...?
מה אפשר/ ניתן להסיק מתוך...?
מהי המשמעות של...?
ל- מה התכוון...כאשר אמר את זה?
מה האירוע היסטורי אליו מתייחס המקור?  
מהו הרעיון/ המסר המרכזי של המקור?
הסבירו את הקשר בין הכותרת של המקור לבין תוכנו.

יישום
מהם הביטויים המופיעים במקור הממחישים או המדגימים את העיקרון/ האידיאולוגיה/ ההשקפה....?







אנליזה
מצאו הוכחה בתוך הטקסט לסיכום/ מסקנה/ דעה/ של...לגבי...
ערכו טבלה: מה דומה ומה שונה בין שני המקורות?  מהם הקריטריונים להשוואה?
כיצד מנסה לשכנע/ להסביר...? איזה סוג של נימוקים באים לידי ביטוי?
איזה סוג של טיעונים מובאים על-ידי...כדי...(לשלול/ להצדיק)?
מיינו את הטיעונים/ הסיבות/ התוצאות/...
מה לדעתכם הוא הדבר המרכזי במקור ומה הדבר פחות חשוב? מדוע?  
ערכו הבחנה בין העובדות המופיעות במקור לבין לבין הפרשנות או הדעות שבו.
האם תוכלו לזהות בתוך הקטע לעיל...ביטוים, הטיות, הדגשים, אמצעים רטוריים, סתירות, אי-התאמות?







סינתזה
כתבו קטע ביומנו (הדמיוני) של...על סמך המקור
נסו לשער מדוע הדמות המופיעה במקור אימצה עמדה ...
כיצד השפיעו המאורעות הקודמים על מה שמסופר במקור?
מדוע נכתבו דברים אלה בשנת...מהו ההקשר?
האם תוכלו לשער מי הרוויח ומי הפסיד מפרסום בדברים?
האם תוכלו לשער מיהו קהל היעד אליו מופנים הדברים?
האם ניתן להפיק מהמקור מידע נוסף מעבר למוסבר בספר הלימוד או ההסבר של המורה? על  אנשים/ מקומות/ אירועים/אורחות-חיים, כללים וחוקים/מוסדות/ דעות ורעיונות/ התרבות החומרית?
מהם הקשרים הקיימים בין פרטי המידע השונים? האם קשר כרונולוגי, סיבתי, הסקתי,  …?
צרו דיאלוג בין הדמויות שמופיעות במקור


הערכה
חוו דעתכם על...
מהו לדעתכם הנימוק המרכזי/ הטעון המכריע/ הגורם הקובע? נמקו את בחירתכם.
באיזו עמדה הייתם בוחרים? נמקו את הבחירה שלכם.
מי צדק, לפי הערכתם?
יצירה
עיצבו מודעה בעיתון המבטאת עמדה חדשה
האם תוכלו להצביע על מה שאין במקור והאם תוכלו להציע ולהוסיף אותו?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה