יום רביעי, 2 ביולי 2014

מרכיבי המיומנויות של קריאה וניתוח של מקורות היסטוריים

חיה רגב, 1998

‏1. קריאה או התבוננות במקור והבנתו



פירוש מלים קשות, מלים לועזיות, ראשי תיבות

ball3
פירוש מונחים ומושגים

ball3
זיהוי שמות של אנשים, של מקומות, של יצירות וחיפוש מידע עליהם

ball3
זיהוי ופענוח של סמלים וסימנים

ball3
קביעת הנושא, מילות מפתח, רעיונות מרכזיים, או מסר עיקרי

ball3


‏2.0 איתור הפרטים המזהים של המקור

‏2.1 התייחסות למחבר או ליוצר המקור:




אדם פרטי, אדם בתפקיד (מלך, שר, מצביא, ראש ממשלה), מוסד או ארגון

ball3
אדם שהוא בן התקופה (היה עד לאירוע, שמע על האירוע) או אדם שאינו בן
התקופה

ball3


‏2.2 התייחסות לתאריך ולנסיבות שבהם נכתב או נוצר המקור:



מתי נכתב או נוצר המקור?

ball3
היכן נכתב או נוצר המקור?

ball3
לאילו מטרות נכתב או נוצר המקור?

ball3
לאילו מאורעות היסטוריים מתייחס המקור?

ball3


‏2.3 הגדרת סוגי המקור



מקור ראשוני (שנכתב או נוצר על ידי בן התקופה)

ball3
מקור משני

ball3
מקור כתוב

ball3
מקור לא כתוב (חומרי או אחר)

ball3
מקור מעובד

ball3
מקור ניטרלי (אובייקטיבי)

ball3
מקור לא ניטרלי (סובייקטיבי)

ball3



‏3. הפקת מידע מהמקור

דוגמה: על אנשים, על מקומות, על אירועים, על אורחות חיים, על כללים וחוקים, על
מוסדות, ל דעות ורעיונות, על תרבות חומרית



‏4.0 עיבוד המידע




‏4.1 מיון של פרטי המידע והבחנה



בין תוכן לצורה

ball3
בין עיקר לטפל

ball3
בין עובדה לדעה

ball3
בין סיבה לתוצאה

ball3
בסוגי גורמים (כגון: כלכליים, פוליטיים, חברתיים)

ball3
בסוגי תוצאות (כגון: כלכליות, פוליטיות, חברתיות)

ball3


‏4.2 מציאת קשרים בין פרטי המידע



קשר ענייני

ball3
קשר כרונולוגי

ball3
קשר סיבתי

ball3
קשר לוגי

ball3


‏4.3 סיכום המידע




הסקת מסקנה

ball3
הכללה

ball3


‏5. השוואה בין מקורות



מציאת השווה והשונה

ball3
יצירת רצף

ball3
השלמת המידע

ball3
הכללה (תופעה, עיקרון)

ball3


‏6. הערכת מהימנות המקור



זיהוי כוונת הכותב או היוצר של המקור:

ball3
תיאור תמים

ball3
תיאור מגמתי

ball3
תיאור שיפוטי (כגון: שבח, ביקורת, לגלוג)

ball3


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה