יום ראשון, 16 ביוני 2013

אביב העמים: התקוממות ומהפיכות לאומיות באירופה בשנים 1848-1849
שיעור הקדמה ללימוד הנושא באמצעות הפרק "אביב העמים 1814-1861"       מתוך הסדרה "היה היה", עונה שלישית פרק 5.
מיועד לכיתה ט'

כתבה: איילת באבד - 2013 

הפרק סוקר את המתרחש באירופה במאה ה-19, מהתפתחות המכונה שהביאה להמצאת הקטר באירופה שאחרי קונגרס וינה, ועד מלחמת בלגיה- צרפת והמצאת הטלפון לקראת סוף מאה זו.
מצאה חן בעיני הדרך בה שוזר הפרק יפה את ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות המאפיינות את התקופה, להתעוררות הלאומית שכונתה בשיאה אביב העמים.
השיעור מיועד להילמד אחרי לימוד נושא קונגרס וינה (1815), כהקדמה לנושא. 
תכני הסרט
חלק ראשון
הפרק מתחיל בתיאור שלבים שונים בהתפתחות המכונה. במהלך כל הפרק תמשיך הסקירה, עד המצאת הקיטור, ופריסת 400,000 ק"מ של מסילות ברזל ברחבי אירופה. חלק מהפרק כולל תיאור הומוריסטי של תקופת הזהר באנגליה, המאופיינת במעבר מרכז הכובד למעמד הבינוני- תעשייתי, בתחילת חקיקת חוקים הומאניים בנושא תנאי עבודת הפועלים ועבודת ילדים, אך גם במחסור במשרות ובתחרות קשה על מקומות העבודה. הסרט מציג באופן ברור ויפה את הפחד מפני הקדמה וההתפתחות הטכנולוגית המואצת, ועל כך אני מבקשת להתמקד בפעילות הראשונה.
חלק שני
אם החלק הראשון מהווה מעין הקדמה לנושא הפרק, כאשר מתוארים בו פה ושם התקוממויות מקומיות ודיכוין, הרי עיקר החלק השני הוא תיאור ההתעוררות הלאומית ברחבי אירופה, דרך הצגת האירועים העיקריים במקומות השונים: משלטונו של לואי פיליפ בצרפת, המתייחס בחומרה להתקוממויות לאומיות,  דרך התקוממות באיטליה, מלחמת אזרחים בשוויץ, ועוד ועוד, עד למאורעות העיקריים ב- 1848. בסרט מתואר השינוי יפה ע"י החלפת הדגל האדום הצרפתי בדגל שלושת הצבעים בשם "המולדת, החירות והתהילה". בהמשך מוזכר כי התקוממויות אביב העמים נכשלו כמעט בכל מקום בו פרצו, בגלל שחלקן התקיימו במקומות שטרם התגבשו היטב, ובגלל שהמרד היה מעשה ידיו של הפועל העירוני, אך עדיין הפחיד את האיכרים, שהוו את הקבוצה הגדולה ביותר באוכלוסיה. אבקש לעסוק בשרשרת המהפכות הלאומיות בפעילות השנייה. הפעילות השלישית תינתן כשיעור- בית, להרחבה והעמקה.
הצפייה בפרק תחולק לשני חלקים:
·        חלק 1: 20 הדקות הראשונות של הפרק (עד "בשנת 1842 תראה אוטובוס עם סוס!"),
·        חלק 2: עשר הדקות הנותרות.
לתלמידים תינתנה פעילויות:
·        הראשונה- תבוצע בתום הצפייה של החלק הראשון.
·        השנייה- תבוצע במהלך הצפייה בחלק השני.
·        השלישית- תינתן כשיעורי בית.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJyrIa59FtNMteOkno3wWbExL79-6b8MgCkP6XcNc_bCGTaFtcXA
פעילות מס' 1: ההתפתחות הטכנולוגית המואצת

קרא את השאלות הבאות והשב עליהן אחרי הצפייה     ב 20 הדקות הראשונות של הפרק.  


1. בסרט אנו רואים דוגמאות להתקדמות הטכנולוגית המהירה המאפיינת את התקופה, את השלבים השונים של התפתחות המכונה, ואת ההצלחה הגדולה בפיתוח הקיטור, והמצאת הרכבת.
הפיתוח הטכנולוגי המואץ עורר מגוון תגובות. אחת מהן פורסמה כחוק באנגליה עם תחילת תנועת הרכבות: חוק הקטר קבע כי אסור לרכָּב לנסוע אלא אם כן לפניו הולך רגל או סוס.
א. האם החוק בא לעודד את השימוש ברכבת, או למנוע אותו? _______________ _________________________________________________________
ב. מה יכולות לדעתך הסיבות  לפרסום חוק כזה? _______________________ _________________________________________________________




הסבר מלבני מעוגל: הטלטולים יגרמו למחלות עצבים!הסבר מלבני מעוגל: המעבר המהיר מאקלים אחד לאחר יהיה קטלני!
2. בסרט נשמעו דעות רבות נגד הקדמה. לדוגמה:

 






נניח שאתה אזרח אנגלי המעוניין לפתח את מסילות הרכבת בארצך. נסה לשכנע את ההמון בשלושה משפטים, מדוע כדאי לקבל בברכה את הקדמה ולא לפחד מפניה.



פעילות מס' 2: ההתקוממות הלאומית.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8EO4O-uaFO4NJodE11z8D4XTvotTmu2fKnw2ftEezBcA4gFQShttps://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8EO4O-uaFO4NJodE11z8D4XTvotTmu2fKnw2ftEezBcA4gFQShttps://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8EO4O-uaFO4NJodE11z8D4XTvotTmu2fKnw2ftEezBcA4gFQS
החלק השני של הפרק מתמקד בהתקוממויות הלאומיות ברחבי אירופה.
1. לפניך טבלא ובה תאריכים. נסה למלא את האירועים במהלך הצפייה בפרק.       שים- לב! הפרק מהיר ולא תצליח למלא את כל הטבלא.. נסה את כוחך.
השנה
המקום
האירועים
1847
אירלנד


צרפת


איטליה


שוויץ


אנגליה

1848
צרפת


אוסטריה


הונגריה


צ'כיה


מילנו


ונציה


מודנה


ברלין

1861
צרפת


גרמניה


אנגליה

1864
אנגליה

1870
בלגיה


צרפת


2. השלם את המילים הבאות במשפט שאחריהן:
חירות
דמוקרטיה
פועלים
אביב העמים
בורגנים

"_________" הוא גל מהפכות לאומיות ברחבי אירופה. בעקבות ההתקוממויות השתנה היחס בין ה _______ ל_______. למרות שהמהפכות דוכאו תוך זמן קצר, השאיפה ל_____ חלחלה היטב וזרעה את זרעי הלאומיות, הליברליזם וה_______.  

פעילות מס' 3: שיעורי- בית!
המלך הצרפתי לואי פיליפ: שליט מתקדם או שמרן?
1. מדוע לדעתך נקראת תקופה המהפכות באירופה 1948-1949 בשם "אביב העמים" ?

2. קרא במאגרי מידע על המלך הצרפתי לואי פיליפ. רשום סיכום קצר: מתי עלה לשלטון? מתי ומדוע הודח? מה אפיין את שלטונו?





3. לואי פיליפ שאף להיקרא "מלכם של הצרפתים, בחסדו של האל וברצון העם". כשעלה לשלטון הוא לא שאף למלוכה אבסולוטית, אלא ביקש ששלטונו יבוסס על הסכמה עממית. בסיס כוחו לא הצטמצם לשכבה הבורגנית, אלא בוסס גם על המעמד הבינוני. אולם בזמן ההתקוממות העממית של "אביב העמים" נחשב שלטונו לבורגנות חזקה המתנגדת לשינויים.
חווה דעתך: האם הצליח לואי פיליפ להגשים את רצונותיהם של הפועלים לחירות ושוויון? האם היה לואי פיליפ שמרן או מתקדם? האם היה טוב או רע לעם הצרפתי?



https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT0vmMty5AUD5eA7QmNl9GoPwSQmdlcci-9hZMgoGaGKSx_Gf_e


בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה