יום שני, 31 בינואר 2011

תמצית מטרות להוראת היסטוריה בבתי הספר הממלכתיים

הכרת אירועים היסטוריים חשובים
חשיבות האירועים/ הכרת זמן ומקום; זרמים ומגמות; השפעה ותרומה של אישים/ מקורות המידע
-------------------------------------------------------------------------------------

רכישת מיומנויות ללימוד היסטוריה
איתור, איסוף ומיון מידע; קריאת מפות/ גרפים; הכנת תמצית וראשי פרקים; ניסוח בעיה.
ארגון מידע סביב יסוד מארגן (בעיה או נושא)
ניתוח מקור היסטורי: הפקת מידע; הקשרו וביקורת; הצגת שאלות לניתוח טקסט
בדיקת מהימנות מקור המידע

שימוש במושגים היסטוריים
שימוש במושגים כללים (תהליך, סיבה-תוצאה), מושגי יסוד בהיסטוריה (משטר, מהפכה) ומושגים ספציפיים (רנסנס, קהילה)

תפיסת רצף היסטורי
ראית ההווה (בכל זמן) כפרי תהליכי העבר
הבנה כי מעשי ההווה ישפיעו על עיצוב העתיד

טיפוח חשיבה אנליטית
מציאת הדומה והשונה במאורעות/ מוסדות/ תיאורים/ ערכים אוניברסאליים ופרטיקולאריים
הבנת ההבדל בין עיקר וטפל; ראיה ומסקנה; עובדות ודעות (פרשנות)
זיהוי סיבות, תוצאות ומשמעויות
הבנה שכל נושא, אירוע או תהליך יש נקודות ראות שונות הנובעות מהשקפת עולם של בני התקופה ושל ההיסטוריון החוקר
הבנת ההבדל בין ניתוח אירוע לבין שפיטה מוסרית

פיתוח חשיבה מדמה
חדירה אמפתית אל מסכת חיים/ שחזור העולם הפנימי
הבנת עמדתו של האחר מנקודת מבט שלו
חשיבה על מה היה קורה אילו?

פיתוח חשביה סינתטית
זיהוי וניסוח בעיות חדשות
הצעת השערות
-------------------------------------------------------------------------------------

טיפוח שיפוט על פי ערכים כללים
התייחסות להצדקה מוסרית/ לא מוסרית של אירוע
הקניית ערכים דמוקרטיים
הערכת אירוע על פי ערכים הומניסטיים

טיפוח הבנה וסובלנות כלפי הזולת
הכרה בדמיון בסיסי ובשיווין בין בני אדם בכל הדורות
הכרה בהשפעות הדדיות בין עמים ובין תרבויות
הערכת אנשים על פי מעשים ולא על פי השתייכות קבוצתית (גזע, עם, מעמד, מגדר)
הסתייגות ממעשי אלימות וחוסר סובלנות
כבוד וסובלנות לתרבויות אחרות

טיפוח הזדהות עם העם והמדינה
הכרה והערכה למסורת התרבותית/ דמויות/ שותפות גורל של העם
קיום דיאלוג עם מורשות וערכים שונים שבתוך העם
טיפוח שייכות למדינה ולעם: בסיס משותף ואופי פלורליסטי
עידוד אזרחות פעילה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה