יום שני, 8 ביולי 2013

מסלולים היסטוריים בימינו - פדגוגיה תקשובית-היסטורית
צבי אדיב כותב על "מסלולי היסטוריה" הדורשים הכנה, ארגון וכסף כדי לגרום ללמידה משמעותית. לפני כשנה כתבתי לד"ר שמחה גולדין – יו"ר ועדת המקצוע – לאור הגזרות והקיצוצים בהיסטוריה הבית ספרית. לצערי פנייה זאת לא זכתה לתגובה כלשהי. הנה תמצית הדברים:

מסגרת לימודית ההולכת ומצטמצמת וגזרת שעות הוראה הן בעיות אקוטיות. אולם בעיות  מעיקות יכולות להוות גם הזדמנות ותמריץ לרענון ולחידוש. לא פעם ביטאתי עמדה ביקורתית כלפי קיומם של קורסים וימי לימוד שמתבצעים בצורה מלאכותית ומאולצת באמצעות תקשורת מחשבים. לא פעם שאלתי את עצמי מה הרציונל העומד מאחורי ההתנסויות המיותרות האלה שמבקשות להצדיק בכוח את הטוב שבשימוש טכנולוגיות תקשוביות לקידום הלמידה.

...והנה כאן לפנינו סיבה טובה ומוצדקת "להחליף את הדיסקט" באמצעות ניצול יעיל של הטכנולוגיה. זאת ההזדמנות להרחיב את שעות הלימוד הפורמאליות הקיימות במערכת באמצעות יצירת מסגרת וירטואלית בין התלמידים והמורים. זאת השעה לחשוב, לתכנן ולבצע פדגוגיה תקשובית-היסטורית. החומרים נמצאים בספרי הלימוד ובאתרי בתי הספר, במרשתת והם  הפתוחים לכל. המורה איננו מקור הידע היחיד. שיעור היסטוריה מצליח צריך לצאת מהחומר והתכנים ולהיות נלמד באמצעות פדגוגיה של הפעילות והשאילה, פדגוגיה של העשייה. לימוד פעיל מהווה לימוד בעל משמעות היותו בעל הקשרים רבים. זאת השעה לנצל את התקשוב למען טיפוח החשיבה ההיסטורית באמצעות הטלת מטלות מאתגרות ומעניינות שעל תלמידנו לבצע.

כאמור, קיצוץ שעות הפרונטאליות של מקצוע היסטוריה זאת הזדמנות ליצור את הפדגוגיה התקשובית של המקצוע. כולם צריכים להירתם למאמץ הזה ולכתוב מערכי שיעור ויחידות שילמדו באמצעות האינטרנט. אציג כאן כמה יוזמות שניתן לבצע כעבודות חקר מתמשכות – במקביל ללימוד הרגיל: עריכת דף פייסבוק לדויד בן גוריון, יצירת מצגת על העלייה הגדולה של שנות ה- 50, תערוכת צילומים מלווה הסברים על מלחמת שש הימים, דיון ערכי דרך פורום בנוגע ללימודי היסטוריה, יצירת בלוג לימודי של הכיתה, כתיבת ערך חדש לוויקיפדיה וכו'. כל אלה מטלות ביצוע שנזקקות ללימוד ותורמות לטיפוח החשיבה. סבורני כי יש כאן הצעה מעשית ללכת בה ואתגר שנועד להפיח רוח חדשה למקצוע: ליצור מסלולי היסטוריה קבוצתיים/ כיתתיים – הרחבות או העמקות של נושאים שונים שנלמדים בכיתה – באמצעות מסלולים תקשובים-היסטוריים- פדגוגיים שינוהלו על-יד צוותי היסטוריה עצמם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה