יום שני, 11 בפברואר 2013


על היחס בין היסטוריה לבין מוסר
מתוך: קאר, א.ה. (1986). היסטוריה מהי? ת"א: מודן. מתוך הפרק 3: היסטוריה, מדע ומוסר. עמ'. 83- 92.
  • ההיסטוריון אינו נדרש למתוח משפט ערכי על החיים הפרטיים של הדמויות בסיפורו.
  • תכונת האופי של הדמות חשובה רק במידה ויש לה השלכות על המאורעות ההיסטוריים.
  • לגזור משפט ערכי על גיבור הסיפור – זאת גישה ישנה נושנה – על פי המחבר.
  • "ההיסטוריון אינו רשאי לעסוק בהערכות...שכן אינו שופו וודאי שאינו שופט תליין" – נואלס.
  • לעומת זאת: מחובתו של ההיסטוריון "לשפוט את קארל הגדול, נפוליון, ג'נג'יס חאן, היטלר וסטלין על מעשי רצח המוניים". – ישעיה ברלין.
  • לדעת המחבר, אין טעם לשפוט מבחינה מוסרית את העוולות של נפוליון או של קארל הגדול או של בעל עבדים.
  • אך כהיסטוריונים קשה לנו לנתק את עצמינו מהאישיות שלנו כאשר אנו עוסקים בדמויות כמו היטלר או סטלין...דמויות בנות זמנינו.
  • מקס וובר אומר שעל ההיסטוריון לשפוט מבחינה ערכית את המוסדות ולא את היחידים שיצרו אותם (למשל, את מוסד העבדות או הקפיטליזם).
  • מתחת לעובדות מסתתרת מידה מסוימת של פרשנות.
  • פרשנות היסטורית מעורבת לעולם בשיפוט מוסרי או שיפוט ערכי.
  • קשה להעריך מבחינה ערכית פעולה של שינוי או של שימור. טובתם של אחדים מצדיקה את סבלם של אחרים – זו הנחה מובלעת בכל משטר.
  • למשל, המהפכה התעשייתית הייתה הישג גדול של קידמה וגם היה בה נישול איכרים מאדמתם, ניצול ילדים ותנאי עובדה וחיים מחפירים לפועלים.
  • מעולם לא שמעתי על היסטוריון הטוען שעקב המחיר האנושי מוטב היה לעצור את גלגל הקדמה ולהימנע מתיעוש.
  • "ההיסטוריה היא סיפורה האכזרית שבכל האלות. אלה המוליכה את מרכבת הניצחון שלה על הררי גוויות, לא רק במלחמה, אלא אף בתקופות של שלום ושל התפתחות כלכלית. ואנו בני אדם לרוע המזל, כה סכלים שאיננו אוזרים עוז להתפתחות אמיתית, אלא כאשר סבל נורא דוחף אותנו לכן" – אנגלס.
  • מושגים מוסריים שאנו משמשים בהיסטוריה (כגון, חירות, שוויון, צדק, דמוקרטיה) הם כמו צ'ק בנקאי. זה החלק המודפס שלו. החשוב הוא מה וכיצד ממלאים את השורות: כמה חירות, למי, באיזה סכום?
  • השיפוט ההיסטורי נעשה בתוך מסגרת מושגית שהיא יצירה היסטורית. לא ניתן להציב קנה-מידה על-היסטורי לשפיטת מעשים היסטוריים. זה נוגד את המהות ההיסטורית.
  • היסטוריה היא תנועה ותנועה מחייבת השוואה.
  • האמונות והערכים שלנו הינם חלק מההיסטוריה, ונושא למחקר היסטורי. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה