יום ראשון, 27 באוקטובר 2013

עבודת אלילים

לא בוגרי 12 שנות לימוד בבית הספר, אלא בוגרי תואר ראשון או שני בהיסטוריה...לא יתכן כי מורים להיסטוריה יגידו שההיסטוריה חוזרת על עצמה או שההיסטוריה היא מעגלית או שלימוד היסטוריה מאפשר לנו לחזות את העתיד...האם היסטוריון מכובד יכול להמליץ לראש הממשלה להפציץ לפני שיהיה מאוחר או להימנע מכך? כך מדברים בשוק והאמינו לי שאני רוכש כבוד רב  למוכרים ולקונים ירקות ובשר בשוק מחנה יהודה ובשוק הכרמל, גם לאלה אשר בנתניה הקרובה  הקונים...להם מותר להגיד כל דבר... הרחוב שומע ומקשיב... אך לאלה שלומדים ולמדו היסטוריה, בסמינר או באוניברסיטה, לאלה היו נוכחים באולמות וששמעו הרצאות פיהם של מיטב המרצים, או שכתבו עבודות סמינריוניות, או אפילו עבודות תזה לתואר השני, או שהסתובבו בין מדפי הספרים בספריה ונשמו את ריחם, או שמעו את ההרצאות של הר סגור כל יום שישי בשעה 19.00 בגלי צה"ל, או שאיתרו חומרים רלוונטיים באינטרנט, או שקראו תעודות וניתחו מאמרים, אחרי שלוש שנים של לימוד ובחינות, לאלה ואלה, לא יתכן כי האמונות העממיות יוסיפו להתקיים ויכנסו לכיתות ללמד ולהנציח את הבורות. לא יתכן כי אמונות אלה יעברו לדור הצעיר, לנפשות הרכות של התלמידים שהם אמורים לחנך בבית הספר. זאת עבודת אלילים !!  

יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

בית הספר מנותק מהמציאות
ביום שיש הסתובבתי ברחוב אחוזה ברעננה וראיתי עשרות פעילים, מתנדבים ומגויסים אחרים של המועמדים המקומיים. שאלתי את עצמי איפה נמצא הנוער...איפה נמצאים באותה עת התלמידים שאמורים להיבחן בסוף השנה במקצוע אזרחות. הרהרתי לתוכי...האזרחות נמצאת כאן, מול עיניי ואיפה הם? הם כרגע עסוקים בכל מיני דברים מנותקים מהמציאות הזאת. קשה להבין מדוע לא יצאה הנחייה מפורטת מטעם משרד החינוך לעידוד בתי ספר בכלל ומורים לאזרחות בפרט לנצל את ההזדמנות וללמוד מהו השלטון המקומי וחשיבותו, מהי דמוקרטיה  ומהו חופש הביטוי, מהם אינטרסים ומהי מעורבות, מהי תעמולה ושאר הדברים במסגרת הבחירות המקומיות. המערכת הייתה צריכה לעצור ולהפנות את כל הזרקורים לעבר האירוע הזה...קשה להבין מדוע מנהלי בתי ספר לא בלמו את כרכרות ויזמו יציאה לרחובות כדי שהתלמידים יחוו חינוך אזרחי של מעורבות, של עיסוק בשאלות ובסוגיות הקשורות לעיר שבה הם גרים ובמיוחד, כיצד זה נוגע להם, מה הקשר בין השלטון המקומי לבין החיים של הצעירים. הרגשתי שעל מדף של כסף מוגשת מנה גדושה של חומר גלם חברתי כדי לקיים פעילות חקר, מטלת ביצוע, משחק תפקידים, תרגול בנקיטת עמדה...וכל זה לא מנוצל...המציאות עוברת ליד בית הספר ובית הספר מוסיף להיות אדיש, מוסיף להיות רדום ושקוע במבחנים ובמבדקים...

אוקטובר 2013